• Gmina Chełmża
  • Gmina Chełmża
  • Gmina Chełmża

Nawigacja

Treść

Jakie warunki należy spełnić, aby przysługiwała renta z tytułu niezdolności do pracy?
Prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy przysługuje osobie ubezpieczonej, która spełnia łącznie trzy następujące warunki:
1) jest niezdolna do pracy („niezdolność do pracy” została omówiona w tekście „Niepełnosprawni - orzecznictwo rentowe i pozarentowe”),
2) niezdolność do pracy powstała w okresach składkowych i nieskładkowych wymienionych w art. 57 pkt. 3 Ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych lub nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów,
3) ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy (czyli okresy, w których płaciła i okresy, w których nie płaciła składek na ubezpieczenie - patrz poniżej),
Warunek ten - udokumentowanie wymaganego okresu zatrudnienia - jest uzależniony od wieku, w którym powstało inwalidztwo i wynosi:
a) 1 rok - jeżeli niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 20 lat,
b) 2 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 20 do 22 lat,
c) 3 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 22 do 25 lat,
d) 4 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 25 do 30 lat,
e) 5 lat - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat.
UWAGA: W stosunku do osób, które stały się niezdolne do pracy w wieku powyżej 30-go roku życia stawiany jest dodatkowy wymóg: Pięcioletni okres zatrudnienia musi przypadać na ostatnie dziesięciolecie przed zgłoszeniem wniosku o rentę lub przed okresem powstania niezdolności do pracy. Przy ustalaniu 10-letniego okresu zatrudnienia, poprzedzającego datę zgłoszenia wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy, wyłącza się z niego okresy pobierania renty szkoleniowej oraz rodzinnej renty z tytułu niezdolności do pracy. Od tej zasady przewiduje się jednak pewne odstępstwa.
I tak w sytuacji, gdy ubezpieczony nie osiągnął wymaganego dla grupy wiekowej okresu zatrudnienia, warunek posiadania tego okresu uważa się za spełniony, gdy podjął on zatrudnienie przed ukończeniem 18 roku życia albo w ciągu 6 miesięcy po ukończeniu nauki w szkole ponadpodstawowej lub w szkole wyższej oraz był zatrudniony (miał okresy składkowe i nieskładkowe) do dnia powstania niezdolności do pracy bez przerwy, bądź z przerwami nie dłuższymi niż 6 miesięcy.

Renta z tytułu niezdolności do pracy może być:
- rentą stałą - jeżeli niezdolność do pracy jest trwała,
- rentę okresową - jeżeli niezdolność do pracy jest okresowa.

Wstecz

Menu w stopce

  • Zdjęcie tablic Urzędu Gminy

Dane teleadresowe

ul. Wodna 2
87-140 Chełmża

Tel. 566756077, 566756076

Email info@gminachelmza.pl

Adres skrytki ePUAP  /1k6o1ww2df/SkrytkaESP

Konto bankowe: 11 1020 5011 0000 9402 0016 3543

 

Godziny urzędowania

poniedziałki, środy, czwartki
od godz. 7:00 do godz. 15:00

wtorki
od godz. 7:00 do godz. 15:00

piątki
od godz. 7:00 do godz. 15:00

kasa zamykana jest 30 minut przed zamknięciem Urzędu Gminy

Stopka